- 76% dintre români sunt preocupați de efectele generate de criza sanitară generată de SARS-CoV-2 și de modul în care aceasta le va influența viața de zi cu zi
- 53% dintre românii care au contractat credite ipotecare intenționează să solicite amânarea plății ratelor către bancă
- Urmărirea emisiunilor la TV generează cea mai mare creștere (+45%) între activitățile de petrecere a timpului liber
Dincolo de dimensiunile umanitare și economice care țin de mai bine de 2 luni capul de afiș al discuțiilor în contextul pandemiei de COVID-19, există aspecte de ordin practic desprinse din cotidian ce pot oferi indicii relevante despre comportamentul românilor în această perioadă. Aceste indicii pot reprezenta și o sursă de informații esențiale pentru orice inițiativă comercială care cauta rasupuns la la intrebarea “cum mergem mai departe?”
Astfel, studiul de tip OMNIBUS realizat în perioada 3-17 aprilie 2020 de firma de cercetare de piață MIA Marketing evidențiază faptul că principalele măsuri de protecție impotriva noului coronavirus pe care românii le-au luat sunt legate de:
- spălatul des pe mâini cu apă și săpun (92%)
- mersul mai rar la cumpărături (84%)
- purtarea măștii de protecție la ieșirea din casă (81%)
- purtarea mănușilor de protecție la ieșirea din casă (77%)
- curățarea și dezinfectarea zilnică a suprafețelor atinse (77%)
Deși, criza coronavirusului generează ingrijorare pentru 8 din 10 români, doar 1 din 3 persoane intervievate au în vedere renunțarea la anumite achiziții programate de bunuri și servicii, respectiv:
- 21% vor renunța la achiziționarea unei asigurări de sănătate și de viață
- 26% aparate electronice de tip TV
- 29% electrocasnice mari
- 31% Smarphone-uri
Analizând însă intenția de renunțare la elementele recreaționale (vacanța de vară, city-break-uri), aproape jumătate dintre cei intervievați se gândesc să-și anuleze vacanța de vară (46%) și jumătate dintre aceștia (50%) nu vor mai achiziționa un pachet de tip city-break, deocamdată.
“Intenția de a renunța la o anumită achiziție trebuie analizată cu o frecvență sporită în această perioadă pentru o ajustare imediată a oricăror inițiative economice. Informația colectată definește un “acum” extrem de important pentru dinamica cu care se derulează fiecare etapă a crizei sanitare și umanitare în care ne găsim în acest moment. Ne asteptăm însă ca anumite modalități de evaluare și de luare a deciziei de cumpărare să aibă un impact pe termen mediu asupra proceselor de achiziție și să definească “noul normal” al perioadei post-pandemie COVID-19”, au menționat reprezentanții Mia Marketing.
Potrivit rezultatelor studiului, mai mult de jumătate dintre românii care au contractat credite ipotecare intenționează să solicite amânarea plății ratelor către bancă, iar o treime dintre cei care vor aplica pentru a beneficia de această măsură susțin că vor opta pentru perioada maximă de amânare prevazută de lege (9 luni).
“Educația financiară de bază rămâne un subiect esențial indiferent de etapa de evoluție a economiei românești. Conexiunea comportamentului de consum cu nevoia de gestionare a resurselor financiare pe care fiecare român le are la dispoziție este un exercițiu fundamental și în această perioadă. Teoria trebuie transpusă în practică într-o manieră care să asigure beneficii pe termen lung atât consumatorilor, cât și mediului de afaceri și autorităților”, au adaugat representantii Mia Marketing.
Emisiunile TV, alături de utilizarea rețelelor de socializare și a platformelor de comunicare sunt activitățile care au înregistrat cea mai mare creștere ca pondere a timpului petrecut de respondenți cu aceste activități. Astfel, dintre cei intervievați:
- 45% petrec mai mult timp la emisiuni TV
- 33% petrec mai mult timp pe Facebook
- 27% folosesc mai mult timp o platformă de comunicare (Whatsapp, Messenger)
Platformele de streaming video ca Netflix sau HBO GO au înregistrat la rândul lor creșteri în utilizare (12% respectiv 9%), în timp ce Youtube a fost accesat cu 22% mai mult decât înaintea perioadei analizate, raportat la opiniile exprimate de respondenții la studiul MIA Marketing.
“Activitățile de divertisment susținute de tehnologie devin un sector de tip “commodity”, o evoluție accelerată de contextul pandemiei de COVID-19. Propagarea cu rapiditate a utilizării acestora este o oportunitate în acest moment pentru sectorul de tehnologie, dar preocupările privind impactul social și comercial pe termen lung al acestora vor trebui analizate în continuare cu foarte mare atenție”, a afirmat Ciprian Zamfirescu, Reserach Director, MIA Marketing.
—
Rezultatele prezentate sunt parte a studiului de tip Omnibus, efectuat lunar de MIA Marketing pe baza unui eșantion de 1.000 persoane, reprezentativ la nivel național, constituit din femei și bărbați cu vârste cuprinse între 16-70 ani. Culegerea informațiilor s-a efectuat prin metoda CATI, în perioada 3-17 aprilie 2020.
(mai 2020)